2008-11-12

Konstnärsförening med en massa penionärer, nej tack!

Vi har en kostförening på jobbet. Varje år köper vi in konst för pengar vi får in genom att personalen köper valfritt antal andelar för 100 kronor styck.
Förra året var det superkoj! Det var jag, Tompa och Berglund som var inköps ansvariga. Varför jag valde att vara med då var för att det lät så mulligt att få gå på olika gallerier, se olika konstnärer, äta nåt lätt och bli bjuden på vin.
Det var precis så det blev också. Vi hade det skit trevligt och kom hyfsat bra överens när det gällde val av tavlor.
Många på jobbet var super nöjda med våra inköp och poängtera att "Det märks att det är yngre som står för inköpen, det är lite nytänkande" och det var fler än någonsin på själva middagen när tavlor och lite annat lottades ut.
(Tidigare år har det varit ett gäng av äldre generation som stått för inköpen och vi kan väl säga att vi har lite olika syn på vad vacker konst är.)

I och med att det var sån positiv respons förra året så ville jag absolut vara med i år igen. Tråkigt nog hoppa Tompa & Berglund av. Istället blev det jag, Kicksan, Sabina (som nu slutat) och några äldre. Rättare sagt pensionärer... Gamla (gamla rävar) anställda som fortfarande är med på dessa konstföreningskvällar även fast det slutat jobba för flera år sedan.
Speciellt en pensionär är med i år. Den här pensionären har kört sitt eget race från början. Jag har inte blivit tillfrågad en enda gång om jag vill följa med på ett galleri. Sabina och Kicksan var med någon gång när jag var bortrest. Men vad de än ville ha så tog den här pensionären något helt annat och sket fullständigt vad de andra tyckte och tänkte.
Och vilken konst sen då! Inte har pensionären valt speciellt mycket tavlor heller. Istället är det en massa damm samlar prylar! Om jag så skulle vinna så skulle jag ge bort det på en gång! Vilken skit!

Jag har varit så förbannad över hela grejjen! Svurit, muttrat och tyckt det varit så pinsamt! Alla undra vad sjutton vi köpt in?
Jag har bett om inte vara med längre. Men inte fick jag hoppa av inte...
Skitsur var jag också för att jag köpt en massa andelar. Som att kasta pengar i sjön...
Pricken på i:et var att jag och Kicksan idag fick ta skitgörat efter jobbet. Hänga tavlor, ordna lott lista, fota allt, skriva vilka konstnärer etc etc... Förbereda för kvällen då det ska lottas ut.

Gissa om jag börja asgarva när vi i kväll går igenom andelslistan och ser att jag inte köpt en enda andel! Tydligen har jag glömt att lämna in listan på hur många jag vill ha!
He he... Vilken lättnad!