2008-12-25

Jul på båtsbacken

Jag måste erkänna att jag inför jul i år var väldigt skeptisk. Har hela tiden velat om vart jag vill fira jul. Antingen kunde det bli en lugn jul tillsammans med mamsen, plastic daddy, moster och morbror eller på Båtsbackan med Starsky, hans föräldrar, hans bror och Dolly, lilla Holly, Dollys mamma + pappa + syster x 2 + 1 barn och en mormor.
För mig är det väldigt mycket folk en jul. Jag såg bara framför mig ett stort kaos! Det fixar inte jag. Jag är så van att det ska vara lugnt med få nära och kära. Vår släkt är inte så stor.
Sen är inte jul nån större favorit hos mig, så bara julen i sig får mig lite panikslagen.

Men jag valde ändå Båtsbacken för att Starsky så gärna ville fira med Holly och det ville ju jag också såklart!
Och jag får bara ge mig själv en käftsmäll för min "taskiga" inställning... Julafton blev verkligen supermysig! Faktiskt en va det bästa...
På vägen ner mot Båtsbacken börja det helt plötsligt snöa! Helt fantastiskt! Inte mycket, men ett litet snötäcken blev det och det räcker gott och väl för lite extra julstämning.
Det bjöds på glögg och peppisar framför brasan på gräsmattan till Spättans (Dollys syster) lilla sons ljuva stämma "Tipp Tapp, Tipp Tapp". Vi fika, titta på Kalle. Efter kalle kom tomten, som jag inte träffat på flera år! Fick jättefina julklappar, tack alla!
Det dukades upp ett hav av jul mat som vi frossa i oss och det skålades med nubbar. Några avsluta kvällen med ett varmt dopp i bubbelbadet på altan.

Hela kvällen kände jag mig som en i familjen. Det var kanske det som jag var lite rädd för innan jul. Att jag skulle känna mig lite utanför eftersom inte min famlij var med. Men det var absolut det sista jag skulle oroat mig för!
Jag är verkligen glad att jag får vara en del av både familjen Johansson och Tito.