2008-12-23

Julbordsweekend till Badgastein

Vår tripp till Badgastein var alldeles, alldeles underbar som Askungen skulle säga!
Vi landa till slut i Salzburg efter lite om och men... Pga vädret var det på håret att vi fick landa över huvudtaget. Men allt gick vägen och vi slapp åka vidare till Munchen som flygkaptenen meddelat oss om att det kunde bli i värsta fall!


Med bussen glider vi in i Badgastein och snön riktigt öser ner! Riktiga tomteflingor som tänkte Badgasteins gator. Vilket bemötande!
Hotellet var superfint och ganska snart efter vi piffat oss gled vi ner till restaurangen och dess berömda julbord.
Maten var supergod! Men var jag inte så imponerad av upplägget. Trodde faktikst att det skulle vara mer maffigt än vad det var. Det snackas ju så mycket om det...
Men som sagt det var verkligen gott och jag föråt mig, som man brukar göra på ett julbord. Har lite svårt och ta lite lagom av allt. Det bästa var att de hade lutfisk, som jag inte ätit på fler år, I LOVE!


Morgonen efter var vi upp med tuppen för brak hotell frukost innan vi bytte om snabbt som sjutton för att ge oss ut i backen. Tokladdade!
Vi tog oss halvvägs ner för berget när det tog total stopp. Det sög verkligen i benen! Inte direkt som en sälen backa och att tillägga, jag är inte vältränad!
Men det var faktiskt inte bara jag som "dog"! Snön var super tung!

Sen att dimman lågs om slickad runt kroppen underlätta inte åkningen direkt.
Men med lite paus med gulasch och en bärs så blev det en härlig halvdag i backen ändå trots att vädret var sisådär.
Det blev en soft eftermiddag med ett par öl+jäger och sen lite shopping. Efter det blev det en snabb powernap...
På menyn för kvällen var det 5 rätters med gott rödvin. Det blev en tidig kväll som avslutades med en drink i baren.
Var helt slut i kroppen av dagen aktiviteter och frisk alp luft!

Dagen för hemfärd startades med en brakfrukost innan vi tog vårt pick och pack och hoppa in i bussarna som tog oss till Salzburg för julmarknad. Vilken julmarknad! Helt galet stort och massor med krimskrams. Tyvärr var vädret inte det bästa. Det var snöblandat regn vilket gjorde att vi ganska snabbt sökte oss in i värmen för lite mat och en öl. På vägen tillbaka mot bussarna gick vi förbi en butiken i två våningar full med julgrankulor från golv till tak! Alla tappa hakan som gick in genom entren. Det var bland det värsta jag sett!
Så klart blev jag tvungen att köpa, så det blev lite kulor till mamsen.
Vi hann även få i oss lite värmande punch av olika smaker och jägerte (gött gött...)innan vi hoppa på bussarna som tog oss till flygplatsen och hem till Stockholm igen...







En supermysig weekend tripp!