2008-12-12

SKANSEN by night


Vår kväll på skansen börja med lite glögg och peppisar på gubbhyllan. Har aldrig varit på skansen kvällstid någon gång och speciellt inte kring jul. Det var verkligen otroligt vackert med all julbelysning i alla trädens grenar.

Efter att alla anlänt kom det en dam iklädd Rättviks folkdräkt som tog oss upp för den långa rulltrappan och en bit in på skansens område. Väl framme vid första anhalt blev vi uppdelade in två gäng. Det ena gänget skulle pyssla och de andra skulle få gå på en rundvandring genom skansen mörker. Det var faktiskt lite läskigt mörk på vissa ställen.
Mitt gäng fick börja pyssla. Vi fick välja mellan lite papperspyssel som smäll karameller, änglar etc. Men jag valde istället att göra en domherre av garn. Såg det som lite mer utmaning... Söt va?!


Efter 1 h kom de andra gänget och vi bytte plats. Den Rättviks klädde damen (Jag undrar fortfarande varför hon hade folkdräkt från Dalarna, eftersom hon...) tog oss på en vandring till Hälsingland. Many years ago... Vi fick hälsa på hustomten, se hur de stöpte ljus, vad de åt till jul och höra traditioner från den tiden. Det var faktiskt intressant, men det enda jag hade i huvudet var mat, mat, mat... Jag var så hungrig!

Äntligen var klockan 20 och det var dax för mat. Framför mig såg jag det gigantiska julbordet med dess läckerheter. Det riktigt vattnades i munnen. Jag skulle verkligen svulla!
Gissa min besvikelse när jag får höra att det är en jultallrik vi ska få! Jultallrik! Har nu hört nåt så fjönigt!
Första tallriken bestod av några sorter sill, lite ost, gräddfil och rödlök. Otroligt upphetsande med tanke på att jag inte ens äter sill... Hhrf!
Nästa tallrik var det i princip bara kallskuret på och två köttbullar. Två köttbullar! Min besvikelse går inte att beskriva!
Jag fick glädja mig med att jag iaf fick två öl och en nubbe!